Frågor&Svar

Ellinor
Hej! Jag undrar hur mycket pengar du har fått lägga till för studier och vad du valde att läsa!
 
Hej! Som au pair får man 500 dollar av sina värdföräldrar att lägga på de studier man måste ta för att uppfylla visum kraven. Jag själv valde kurser under detta belopp så slapp därför att betala något själv. Jag läste 40 timmar på en helgkurs i Los Angeles, American culture and Government. Resterande 32 timmar läste jag på en skola i närheten av där jag bor, där läste jag english as a second language, San Mateo adult school.
 
Kitty
Oj, de är så roligt att läsa din blogg! Ditt år i USA låter helt super! JAg har också funderat på att åka som aupair till USA nästa år. Har du några tips på vad som är bra att veta osv? :) Blir tacksam för svar ! 
 
Tack så mycket! Jag har haft en bra år och ångrar det inte. Mitt bästa tips är nog att välja en familj där du få ha fri tillgång till bil. Jag tror jag har haft tur med bil under mitt år, då vi har 3 bilar, så alla vuxna har en egen bil. Jag få ta det när jag vill, vart jag vill utan att fråga vilket har fått mig att känna mig fri, vilket några av mina kompisar inte fått uppleva, utan känner mig mer som ett barn igen då man måste fråga om allt.
 
Jag själv skulle aldrig välja en familj, om man inte bor mitt inne i en storstad, där jag inte få ha egen bil. Det betyder mer än vad man tror när man väl är här borta. 
 
Övrigt tipsar jag dig om att gå in på de olika organisationernas hemsidor och läsa mer om au pair:andet där :)
 
sanna
hej Emy jag funderar på att prova på au pair när jag tagit studenten. Jag har läst en del bloggar o undrar hur har ni råd med allt ni gör? är det inte dyrt i usa?
 
Jag hade sparat ihop endel pengar på mitt svenska konto just för att göra detta året så bra som möjligt. Vi tjänar 195 dollar i veckan, vilket är ungefär 5000 kr i månaden som bara går till shopping och nöjen. Vi betalr ingen hyra, ingen mat, inte mobilen. Sen är även märkes saker, som väskor mm billigare här än vad de är hemma, därför försöker man att passa på att köpa "på" sig saker. Dock har jag försökt att leva på den amerikanska lönen och tagit av mina svenska till resor.
 
Lina 
Hej! Jag ska försöka att åka som au pair till England och jag ville bara kolla med någon som redan varit och fortfarande är där som har experience. Har du några tips som man borde veta innan man åker och när man väl är där? Lina
 
Hej, eftersom jag åkte till USA med en organisation och jag inte så stor koll på mycket då de fixande en hel del. Åker man via en organsisation har de också regler på vad både au pairer och värdfamilj måste följa.
 
Vad man borde veta är väll att det inte är så glamouröst som man tror att det är. Genom att läsa många au pair bloggar får man bara en lite skymt av vad allt egentligen innebär. Själv skriver jag mest om resor och rolika saker jag gör, inte att mitt värdbarn kastade mat på mig tex.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0