Yosemite

I söndags begav vi oss till Yosemite National Park över dagen. Det var jag, Matilda, Elin, Malin och Linnéa. Har velat åka dit enda sedan jag fick höra om det så det var kul att det blev av, även om jag har 8 månader kvar. Klockan ringde strax efter fyra på morgonen och runt fem tiden var jag hos Matilda för att plocka upp henne. Hämtade upp Malin och Linnéa i Los Altos och Elin nere i Los gatos innan vi började vår resa mot Yosemite. Gps:en tog oss till alla möjliga underliga småvägar, men det var kul att se det också och inte bara motorväg. Jag älskar att åka på små kringel och krok vägar med berg som tornar upp vid sidorna. Fick sitta lite i kö innan vi kom in till själva Yosemite Valley, och direkt när vi kom in började vi se massa vattenfall. Det ska vara som finast där i Maj-Juni då isarna smälter och vattenfallen är större. Vattenfall var precis det vi ville se och även en björn stog på våran önskelista. Dock fick vi aldrig se en björn. Några au pairer som var där för några veckor sedan fick se en och de varnar om björnar överallt, så vi blev lite besvikna.

Hittade en mycket bra pakering(se bild längst ner i detta inlägget), bestämde oss för att äta lite lunch innan vi va redo för en hike. Valde en där man skulle komma enda inpå ett vattenfall. En väldigt populär hike så vi va långt infrån ensamma. Vädret var perfekt, inte för varmt, men ändå varmt, soligt och inte ett moln på himlen. Vi gick och klättrade uppför en himlans massa trappsteg. Upp upp upp och det kändes dagen efter i benen kan jag lova, men det var det lätt värt. Väl uppe vid vattenfallets topp blev det en vilopaus i solen, med utsikt över fallet och bergen. Vet inte varför men jag har fått en liten kärlek för berg, haha gillar dem helt enkelt, och man kan väll inte annat än att säga att Yosemite var riktigt vackert. Skulle lätt tänka mig att åka dit igen faktiskt och prova på ett annat hikningsspår. Kollade vi rätt gick vi ungefär två mil denna dagen och belönade oss med lite dricka innan vi hoppade in i bilen för att påbörja vår färd hemåt. Det ligger cirka fyra timmar från där vi bor, men innan man släppt av alla och kommit hem själv var klockan runt midnatt. Uppe i ungefär 21 timmar i sträck, med hikning och åtta timmars bilkörning själv somnade jag ganska gott i sängen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0