Frukt och bär


Har jag sagt att jag älskar frukt och bär?
Åter mer här än vad jag gjorde i Sverige eftersom vi alltid har hela kylen full här. Priotiterade lixom inte några gram hallon för 50 kr när jag bodde själv i min lägenhet även om det är så sjukt gott.

Här finns det alltid bananer, äpplen, apelsiner, klementiner, och ibland eller ofta jordgubbar, björnbär, hallon, blåbär, granatäpple, mango, vattenmelon, ananas grapefrukt m.m. Ja om ni vill veta!!

Det roliga här i USA är att man köper till exempel inte en hel mango, utan man köper dem i plastförpackningar, färdig skivade och redo för att äta. Likadant med ananas, melon etc, min värdmamma sa till och med en dag att hon inte skulle lägga tid på det, även om hon ägnar tid till att laga riktig mat ibland.

Det var därför jag har ifrågasatt om IKEA koceptet verkligen har gått hem här i staterna. Som när jag var på banken och fixade bankkort började vi prata om IKEA att det var från Sverige, att hon gillade det, men hittar ingen som kan montera sakerna hon köper därifrån och väljer då hellre att lägga ut mer pengar på ett annat ställe där de monterar ihop allt till en och kör hem det. Jag menar, det är ju det som är IKEASs koncept typ, att det är lite billigare och man gör det själv, vilket många amerikanare inte verkar vara så sugna på, medans människor i Sverige gillar att det är billigare och att man då hellre gör lite mer sjäv istället. Kul det dära med kulturer alltså.



Kommentarer
Postat av: Ida

Haha, lata? Det är ju super lätt montera!

2012-03-07 @ 08:09:55
Postat av: Lena Ericsson

Det låter helt otroligt, konkurs för Ikea USA snart!

2012-03-07 @ 17:27:35
URL: http://emyericsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0